Sherlock Holmes

هیچ ابلهی به اندازه ی ابلهی که اندک بهره ای از عقل دارد موجب دردسر نیست.

Sherlock Holmes

هیچ ابلهی به اندازه ی ابلهی که اندک بهره ای از عقل دارد موجب دردسر نیست.

Sherlock Holmes

در جست و جوی تاثیرات عجیب و ترکیبات غریب،انسان باید به خود زندگی مراجعه کند که همیشه چشمه هایی بسیار شگفت انگیز تر از بهترین کوشش تخیل ما آماده نمایش دارد.

این پست مرتبا آپ می شود.

 

مهم ترین ابزار هر شیمیدانی در علم شیمی ، جدول تناوبی عناصره.در حقیقت این جدول ، الفبای علم شیمیه و چیزی که کاملا مشخصه اینه که هیچ زبانی بدون الفبا ، وجود خارجی نداره.پس برای یادگیری علم شیمی ابتدا باید عناصر شیمیایی رو به خوبی بشناسیم.

 

 

این عناصر وقتی که کنار هم جمع می شن ، کلمات علم شیمی رو که همون ترکیبات شیمیایی هستن ، می سازن.در این قسمت من می خوام هر دفعه چندتا از ترکیبات شیمیایی و خواصشون رو به زبانی ساده براتون معرفی کنم.ان شاء الله تا جایی که بتونم ، جذابیت علم شیمی رو به شما نشون بدم و با هم پیش بریم. :)

 

 

1)لومینول (LUMMINOL)

 

 

فرمول شیمیایی: C8H7N3O2

 

این ماده به صورت پودر زرد رنگ یا بلورهای ریز یافت می شود.لومینول مولکولی است که زمان واکنش با بعضی مواد شیمیایی مانند هیدروژن پراکسید ، تعدادی از اتم های لومینول را می گیرد و ماده ای را تولید می کند که با اکسیژن واکنش می دهد و مولکول بسیار ناپایدارتری ایجاد می کند.در فرآیند بازگشت به انرژی کمتر ، این مولکول از خود نور ساطع می کند.

 

 

این واکنش نیاز به یک کاتالیزگر (کاتالیزگر بدون این که مصرف شود ، سرعت انجام واکنش های شیمیایی را بالا می برد.) مانند آهن دارد.به دلیل این که خون ما دارای آهن است ، کارشناسان صحنه ی جرم برای آشکار کردن رد خون پاکسازی شده از لومینول استفاده می کنند.اگر این محلول در صحنه ی جرم استفاده شود ، در مکان هایی که لکه خون پاک شده وجود داشته باشد ، نور ضعیفی از خود ساطع می کند.

 

 

لومینول از واکنش 3 - نیتروفتالیک اسید با هیدرازین و تولید 3 - نیتروفتالهیدرازید و کاهش آن با استفاده از عوامل کاهنده ای چون سدیم دی تیونیت ، 3 - امینوفتالهیدرازید (لومینول) تولید می شود.(واکنش های اکسایش و کاهش رو بعدا توضیح می دم که چطور واکنش هایی هستن و چطور انجام می شن.)

پس کارآگاهان و جرم شناسان برای بررسی صحنه ی جرم از لومینول و یافتن و تشخیص مقادیر اندک خون باقی مانده در محل ارتکاب جرم استفاده می کنند.برای انجام یک تست لومینول ، ماموران پلیس خیلی ساده مخلوط را هر جایی که فکر می کنند ممکن است خون در آن جا باشد ، اسپری می کنند.

البته این ماده محدودیت های استفاده ای هم دارد.لومینول گاهی باعث ایجاد اشتباهاتی در تحقیقات جرم شناسی می شود که همین باعث ایجاد محدودیت های استفاده از آن می شود.

فرآیند لومینسانس شیمیایی با موادی همچون مس نیز به عنوان کاتالیزور (به جای آهن) انجام می گیرد.به تبع مس ، ترکیبات شامل مس هم می توانند باعث انجام لومینسانس شوند.

محدودیت های مصرف لومینول از این هم فراتر می رود به طوری که سفیدکننده ها هم در صورت وجود در یک مکان باعث تابش آبی رنگ لومینول می شوند واین یعنی اگر کسی محل ارتکاب جرم را با مواد شوینده بشوید ، کل آن مکان تابش خواهد داشت.

اگر تست در اتاق یا فضایی که قبلا در آن دخانیات استعمال شده است ، انجام شود باز هم سبب ایجاد تابش های آبی رنگ می شود.

یکی دیگر از مشکلات لومینول این است که شواحد دیگر در صحنه ی جرم را از بین می برد.به این دلیل ، کارآگاهان تنها از لومینول بعد از آزمایش گزینه های بسیار دیگر استفاده می کنند.مطمئنا این ماده یک وسیله ی بسیار ارزشمند برای تحقیقات پلیس است ولی به گونه ای که در سریال های تلویزیون نشان  داده می شود ، کاربرد ندارد.پلیس به محض ورود به صحنه ی جنایت شروع به اسپری کردن لومینول روی هر سطحی نمی کند.(یادتونه که از این ماده توی سریال شرلوک هم استفاده شد؟)

از آن جایی که علاوه بر خون ، مواد دیگری هم (مانند سفیدکننده ها) می توانند باعث درخشش لومینول شوند پس نیاز به انجام تست های دیگری هم برای تشخیص دقیق خون نیاز است.

 

 

2) ........

 

 

 

 

 

نظرات  (۵)

۲۳ خرداد ۹۹ ، ۲۲:۵۷ احمد رحیمی هلری

سلام 

جالب بود 

پیروز باشید. 

پاسخ:
سلام
ممنون. 🌹
و همین طور شما.
۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۸:۳۸ یوروس هلمز

خیلی جالب و جذاب بود.

پاسخ:
Thanks! :) 🌹

عالی بود

پاسخ:
:) 🙏🏻 🌹

من از مطلبت واسه شیمی استفاده کردم و مستمرم رو نمره کامل گرفتم😂😭

البته که ذکر منبع یادم نرفت و خیلی از همکلاسیام رو به سمت رستگاری در وبلاگت هدایت کردم :)

پاسخ:
از همین مطلب؟ آخه این هنوز کامل نیست و تقریبا چیزی ننوشتم. هههه(مثلا ایمجی خنده-)
باشد که با شرلوک فن شدن رستگار شوند. :)))
۱۷ تیر ۰۲ ، ۱۵:۱۵ یوروس هلمز

رفتم یکم چیزای دیگه و عکس اضافه کردم و با موفقیت شیمی رو نیفتادم😂😂

پاسخ:
😂😂تبریک میگم. مدیریت بحران عالی داری یوروس عزیز.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی