Sherlock Holmes

هیچ ابلهی به اندازه ی ابلهی که اندک بهره ای از عقل دارد موجب دردسر نیست.

Sherlock Holmes

هیچ ابلهی به اندازه ی ابلهی که اندک بهره ای از عقل دارد موجب دردسر نیست.

Sherlock Holmes

در جست و جوی تاثیرات عجیب و ترکیبات غریب،انسان باید به خود زندگی مراجعه کند که همیشه چشمه هایی بسیار شگفت انگیز تر از بهترین کوشش تخیل ما آماده نمایش دارد.

۱۰تیر

در قسمتی از کتاب رسوایی در بوهم می خوانیم که چطور شرلوک هلمز با استفاده از علم کافی،مشاهده ی دقیق و استنتاج درست به نتایج درستی می رسد.متن زیر رو که بخشی از کتاب هست بخونید:


*      *      *      *      *


-و می بینم که دوباره مشغول طبابت شده ای.به من نگفته بودی که قصد داری دوباره دست به کار عیادت بیماران بشوی.

-پس از کجا فهمیدید؟

-می بینم و نتیجه گیری می کنم.از کجا می دانم که تو اخیرا خودت را از سر تا پا خیس کرده ای و این که یک دختر خدمتکار به کلی دست و پا چلفتی و سر به هوایی هم در خانه داری؟

گفتم:

-هولمز عزیزم،این دیگر غیر ممکن است.اگر چند قرن پیش بود حتما شما را به جرم جادوگری می سوزاندند.راست است که من روز پنجشنبه پیاده روی مفصلی در خارج از شهر کردم و وقتی به خانه برگشتم به کلی خیس آب بودم؛ولی از آن جا که لباس هایم را عوض کرده ام،هیچ نمی توانم بفهمم شما چگونه به این نتیجه می رسید.و اما خدمتکارمان مری جین(Mary Jane)،اصلاح ناپذیر است و همسرم دارد او را مرخص می کند؛ولی باز در این مورد هم نمی توانم بفهمم شما چطور این نکته را دریافتید.

شرلوک هولمز پاسخ داد:

-ساده تر از این نمی شود.چشم هایم به من می گویند که در رویه کفش چپ تو رو به داخل،درست همان جا که روشنایی آتش بخاری بر آن افتاده،چرم با شش برش موازی بریده شده است.واضح است که این خراشیدگی ها به دست کسی پدید آمده که با بی دقتی هرچه تمام تر یک آلت تیز را به طرف کفش کشیده تا گلی را که به کف آن چسبیده بوده بتراشد.بر پایه ی این مشاهده من دو نتیجه گیری کردم:یکی این که تو در هوای بسیار نامساعد از خانه بیرون رفته ای و دیگر این که نمونه ی درجه اولی از دختر خدمتکار لندنی آزار دهنده و چکمه چاک دهنده در منزل داری.و اما در مورد طبابت تو.هرگاه شخصی وارد اتاق من بشود که بوی یدوفورم بدهد و انگشت اشاره ی دست راستش لکه ی سیاه رنگ نیترات دارژان را داشته باشد و یک طرف کلاه سیلندرش هم ورم کرده باشد،چون گوشی پزشکی خودش را توی آن چپانده،من باید آدم بسیار کند ذهنی باشم اگر نگویم ان شخص عضو فعالی از جامعه ی پزشکی است.

وقتی فرآیند استنتاج خود را توضیح داد از سادگی آن خنده ام گرفت.گفتم:

-وقتی استدلالات شما را می شنوم،قضیه به اندازه ای ساده به نظر می رسد که فکر می کنم من هم از عهده بر می آیم،هرچند که نوبت بعد که با استدلال شما رو به رو می شوم باز گیج هستم تا شما دوباره توضیح بدهید.با وجود این عقیده دارم که چشم من هیچ دست کمی از چشم شما ندارد.

پاسخ داد:

-همین طور است.


*      *      *      *      *


در واقع دکتر واتسون درست فکر می کند.او هم می تواند.همه ی ما می توانیم.فقط باید علم کافی،مشاهده ی دقیق و استنتاج درست رو داشته باشیم.




نظرات  (۴)

اره دقیقا!منم مثه جان فک میکنم!وقتی تعریف میکنه واقعا سادس.واقعا ساده.انگار هرکسی میتونه!ولی وقتی خودت میخای شرو کنی.سخته!
هرچند شرلوک من یه بار امتحان کردم.یعنی نه ی بار.یه چند باری.و شده واقعا.شدهههههههههههه
وای خدایا.یعنی میشه؟
میگم.بیا یه چلنج بزاریم ادمارو استنتاج کنیم به هم بگیم! ^_______^
پاسخ:
بله.شدنیه.همه مون می تونیم.به مطالعه و تمرین نیاز داره.شرلوک هلمز هم با مطالعه و تمرین تونست به این سطح از علم و استنتاج و دقت برسه.
آفرین. ^_^
:)
چه فکر خوبی.باشه بذاریم. :)
۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۶:۴۵ حمید آبان
نگاه شرلوکی مستلزم دقت و توجه زیاده، و یک حواس جمع! که ما نداریم :|
اینجا خیلی خوندنیه، از شرلوک نویسی دست نکشید :)
پاسخ:
شکسته نفسی نفرمایید.خیلی هم دارید.
نظر لطف شماست.خیلی ممنونم.حتما. :)

شرلوک محبوب ترین برای منه....برای بالا بردن قدرت استنطاج چجوری تمرین کنم و چی مطالعه کنم؟...لطفا اگه کتابیرو میشناسید معرفی کنید

پاسخ:
کم کم و با تمرین.همه چیز کم کم و با تمرین به دست میاد.
کتاب که در این باره زیاد هست ولی دو تا از کتاب های معروفی که من می شناسم اینا هستن:
1."چطور مثل شرلوک هلمز فکر کنیم؟" اثر "دانیل اسمیت"
2."زبان بدن" اثر "آلن پیز"

چرا نیستی ؟

پاسخ:
برگشتم. D:
ببخشید ، شرمنده این چند وقته سرم خیلی شلوغ بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی